- 1. Atkreipkite dėmesį į naujo draugo paskyros turinį
- 2. Atkreipkite dėmesį į naujo draugo užduodamus klausimus
- 3. Nesutikite susitikti su „draugu“ jo namuose ar mažai lankomoje vietoje
- 4. Stebėkite, ar pašnekovas dažnai nekalba apie religiją ar politiką? Ar nebando primesti savo nuomonės kaip vienintelės teisingos?
- 5. Atkreipkite dėmesį, ar pašnekovas nepateikia savo pozicijos kaip pagalbos, teigdamas, kad tik jis gali jus suprasti
- 6. Nesutikite su lengvos, bet gerai apmokamos darbo pasiūlymais
- Vaikų, susiduriančių su problemomis internete, statistika
Šiuolaikiniame pasaulyje socialiniai tinklai vis dažniau pakeičia bendravimą su tikrais draugais, todėl svarbu žinoti pagrindines saugaus bendravimo internete taisykles ir išmokyti jų vaikus, ypač paauglius.
1. Atkreipkite dėmesį į naujo draugo paskyros turinį
Ar asmuo nurodo tikrą vardą ir pavardę? Ar jis turi realių draugų? Kaip seniai sukurta paskyra? Ar yra įkeltos asmeninės nuotraukos? Ar nurodyta asmeninė informacija (mokykla, kolegija, universitetas, miestas)? Kokiose grupėse jis dalyvauja?
Turėtų kelti įtarimų:
- Tikro vardo, asmeninės informacijos ar nuotraukų nebuvimas.
- Neseniai sukurta paskyra.
- Netikri draugai.
- Prenumeratos į grupes, kuriose skelbiamas destruktyvus turinys.
Vaikui būtina paaiškinti, kad socialiniuose tinkluose galima sukurti bet kokią paskyrą su bet kokiomis nuotraukomis ir vardais. Idealu, jei vaiko profilis yra uždaras, be geografinės lokacijos, o draugais jis prideda tik tuos, kuriuos pažįsta asmeniškai. Taip pat gerai, jei tarp vaiko draugų yra ir tėvai. Šiuolaikiniame pasaulyje, kur socialiniai tinklai tapo neatsiejama gyvenimo dalimi, tai gali būti sudėtinga, bet įmanoma.
Kartais vaikai atsisako mokytis, teigdami, kad užsidirbs pinigų būdami tinklaraštininkais. Tokiu atveju svarbu paaiškinti, kad tikri vaikų tinklaraštininkai dirba su didele komanda, nes kitaip jų sėkmė būtų neįmanoma.
2. Atkreipkite dėmesį į naujo draugo užduodamus klausimus
Ar jis klausia asmeninės informacijos, namų adreso, tėvų darbo grafiko ar vietos? Ar domisi šeimos pajamomis? Ar vengia atsakyti į klausimus apie savo asmeninį gyvenimą?
Turėtų kelti įtarimų:
- Nenoras kalbėti apie savo gyvenimą.
- Tiesioginiai ar netiesioginiai klausimai apie asmeninį gyvenimą, finansinę padėtį ar santykius su tėvais.
3. Nesutikite susitikti su „draugu“ jo namuose ar mažai lankomoje vietoje
Turėtų kelti įtarimų:
- Prašymai atsiųsti intymias nuotraukas ar jų gavimas iš pašnekovo.
- Klausimai apie intymų gyvenimą.
- Kvietimai susitikti nepažįstamo žmogaus namuose, svečiuose ar mažai lankomoje, nepažįstamoje vietoje.
- Bandymai ateiti pas jus į namus.
Svarbu prisiminti „reklaminio stendo taisyklę“. Internete lieka viskas, ir vaikus būtina apie tai įspėti. Prieš siunčiant bet kokį vaizdo įrašą, nuotrauką ar tekstinį pranešimą, vaikas turėtų savęs paklausti: „Ar norėčiau, kad tai būtų parodyta ant reklaminio stendo prie mano namų, mokyklos ar tėvų darbovietės?“ Jei atsakymas teigiamas – galima siųsti. Jei ne – siųsti neverta.
Susitikti su internete sutiktu žmogumi dažnai nori vaikai, žaidžiantys internetinius žaidimus. Gera idėja parodyti iniciatyvą ir pasakyti: „Puiku, kad nori susitikti su draugu. Paprašyk, kad jis perduotų savo mamai, jog į pirmąjį susitikimą eisi su manimi, ir tegul jo mama taip pat ateina.“ Susitikimas turėtų vykti dienos metu, людной vietoje, pageidautina netoli namų. Jei jūsų santykiai su vaiku yra pasitikintys, tai įgyvendinti įmanoma. Jei ne, vaikas greičiausiai norės susitikti vienas, todėl būtina su juo aptarti visas saugumo taisykles.
4. Stebėkite, ar pašnekovas dažnai nekalba apie religiją ar politiką? Ar nebando primesti savo nuomonės kaip vienintelės teisingos?
Turėtų kelti įtarimų:
- Agresyvūs bandymai primesti savo požiūrį.
- Reikalavimas besąlygiškai paklusti pašnekovo autoritetui.
- Manipuliacinių technikų naudojimas.
5. Atkreipkite dėmesį, ar pašnekovas nepateikia savo pozicijos kaip pagalbos, teigdamas, kad tik jis gali jus suprasti
Geri santykiai su tėvais yra labai svarbūs. Vaikas, augantis su supratingu, priimančiu ir palaikančiu tėvu, nejaučia poreikio išsipasakoti nepažįstamiems žmonėms.
Turėtų kelti įtarimų:
- Aktyvi artimųjų kritika iš pašnekovo pusės.
- Bandymai kaltinti jūsų draugus, įsitikinimus ar gyvenimo būdą dėl jūsų problemų.
6. Nesutikite su lengvos, bet gerai apmokamos darbo pasiūlymais
Paaugliai neturėtų savarankiškai ieškoti darbo. Visi žinome, kad narkotikų verslas labai „atjaunėjo“, ir kartais vaikai tampa kurjeriais, daro ir fotografuoja „slėptuves“, nesuprasdami, į ką įsivelia. Todėl tėvai privalo žinoti, kur dirba jų vaikas.
Turėtų kelti įtarimų:
- Pasiūlymai padidinti pajamas, pateikus banko kortelės (ar tėvų kortelės) duomenis.
- Prašymai perduoti siuntinį nepažįstamiems žmonėms už gerą atlygį.
- Prašymai pervesti pinigus kaip skubią pagalbą.
Jei vaikas susiduria su pavojingu pašnekovu, jis turėtų laikytis šių taisyklių:
- Nedelsiant nutraukti bendravimą.
- Pranešti apie tai suaugusiems (tėvams ar mokytojams).
Jei susiduriama su bandymais įtraukti į intymų pokalbį ar radikalias organizacijas, būtina padaryti pokalbio ekrano kopiją (pageidautina neištrinti pokalbio iki teisėsaugos veiksmų pabaigos) ir pranešti teisėsaugai. Svarbiausia – nekaltinti vaiko.
Pavyzdžiui, aš draudžiu savo vaikams naudotis „Telegram“ dėl botų. Tenka daug konsultuoti šia tema. Šiuolaikiniame pasaulyje labai svarbu stebėti savo psichologinę ir emocinę būseną, susijusią su bendravimu ir turinio vartojimu internete. Todėl prisiminkite ir išmokykite vaikus šių taisyklių:
Gali ignoruoti tau nepatinkančius pranešimus.
Gali aptarti bet kokią situaciją su tėvais.
Gali ištrinti tau nemalonią informaciją.
Nesi įpareigotas atsakyti į pranešimus greitai.
Turi teisę iš viso neatsakyti į pranešimus.
Turi teisę neatidaryti pranešimų.
Turi teisę nepriimti tam tikrų žmonių į draugus.
Turi teisę pašalinti draugus iš savo socialinių tinklų.
Turi teisę blokuoti tau nemalonius žmones.
Išjunk pranešimus nakčiai ar mokydamasis.
Gali atsisakyti sekti tuos, kurie skelbia neigiamą ar tave gąsdinantį turinį.
Tėvams svarbu domėtis ne tik mokykla, pamokomis ar pažymiais, bet ir vaiko virtualiu gyvenimu: kokius žaidimus jis žaidžia, kada ir su kuo bendrauja.
Vaikų, susiduriančių su problemomis internete, statistika
Problema | Procentas vaikų (7–18 m.) | Regionas/Šalis | Šaltinis |
---|---|---|---|
Patyčios internete (kibernetinės patyčios) | 33% | Pasaulis | UNESCO (2019). Behind the Numbers: Ending School Violence and Bullying. |
Kontaktas su nepažįstamais asmenimis | 43% | Europa | EU Kids Online (2020). EU Kids Online 2020: Survey Results from 19 Countries. |
Nesaugus turinys (pvz., smurtas, pornografija) | 25% | Pasaulis | UNICEF (2021). The State of the World’s Children 2021. |
Asmens duomenų dalijimasis | 20% | JAV | Pew Research Center (2020). Teens, Social Media & Technology 2020. |
Finansinės apgavystės ar sukčiavimas | 5% | Pasaulis | INTERPOL (2022). Cybercrime Threats to Children. |